• Пошук по сайту
  • Пошук по документах

Запобігання та протидія домашньому насильству і насильству за ознакою статі

Нормативно-правова база

Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

 

 

Закон України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України з метою реалізації положень Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами»

 

 

постанова КМУ від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі»

 

 

постанова КМУ від 22.08.2018 № 654 «Про затвердження Типового положення про мобільну бригаду соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі»

 

 

постанова КМУ від 22.08.2018 № 655 «Про затвердження Типового положення про притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі»

 

 

наказ Міністерства соціальної політики України від 01.10.2018 № 1434 «Про затвердження Типової програми для кривдників»

 

 

постанова КМУ від 20.03.2019 № 234 «Про затвердження Порядку формування, ведення та доступу до Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства та насильства за ознакою статі»

 

 

наказ Міністерства соціальної політики України та Міністерства внутрішніх справ України від 13.03.2019 № 369/180 «Про затвердження Порядку проведення оцінки ризиків вчинення домашнього насильства»

 

 

наказ Міністерства соціальної політики України від 11.12.2018 № 1852 «Про утворення Державної установи «Кол-центр Міністерства соціальної політики України з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей»

 

 

постанова КМУ від 21.08.2019 № 824 "Про затвердження типових положень про денний центр соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, та спеціалізовану службу первинного соціально-психологічного консультування осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі"

 

постанова КМУ від 26.06.2019 № 553 «Деякі питання надання послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми, домашнього насильства, насильства за ознакою статі та насильства стосовно дітей»

 

постанова КМУ від 27.12.2019 № 1145 «Про поширення експериментального проекту із створення «єдиного входу» опрацювання звернень громадян та запитів на публічну інформацію на опрацювання звернень та повідомлень про/або від осіб, які постраждали від торгівлі людьми, домашнього насильства, насильства за ознакою статі, насильства стосовно дітей, або про загрозу вчинення такого насильства»

Допомога постраждалим від домашнього насильства та насильства за ознакою статі

Загальні та спеціалізовані служби підтримки постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі, дискримінації за ознакою статі, неурядові організації Луганської області

 

Як допомогти постраждалій особі алгоритми дій

 

 

Обласна координаційна рада з питань сім’ї, ґендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми

Інформаційно-аналітичні матеріали

Базове опитування з питань громадського сприйняття та ставлення до ґендерно-зумовленого насильства в Донецькій, Луганській та Запорізькій областях (проведено Аналітичним центром «Соціоконсалтинг» на замовлення ООН Жінки) 
 

Роз'яснення для зацікавлених фахівців щодо змін у кримінальному законодавстві у зв'язку із прийняттям Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України з метою реалізації положень Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами» та дотичних актів 
 

Кримінальна відповідальність за домашнє насильство 
 

Відповідальність за насильство сексуального характеру 
 

Стислий огляд звіту про результати дослідження інституційної спроможності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у Луганській області щодо запобігання та протидії ґендерно зумовленому та домашньому насильству


Ведення випадків ґендерно зумовленого насильства та пандемія COVID-19


Як надавати підтримку постраждалим від ґендерно зумовленого насильства в умовах відсутності суб’єкта програми у сфері ҐЗН у вашому районі


Захисти себе


Керівні принципи з надання послуг постраждалим від ґендерно зумовленого насильства (ҐЗН) у віддаленому режимі


Що робити, коли ви дізналися про домашнє насильство

Домашнє насильство – діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь. Існують 4 види домашнього насильства – економічне, фізичне, психологічне, сексуальне.

Насильство за ознакою статі – діяння, спрямовані проти осіб через їхню стать, або поширені в суспільстві звичаї чи традиції (стереотипні уявлення про соціальні функції (становище, обов’язки тощо) жінок і чоловіків), або діяння, що стосуються переважно осіб певної статі чи зачіпають їх непропорційно, які завдають фізичної, сексуальної, психологічної або економічної шкоди чи страждань, включаючи погрози таких дій, у публічному або приватному житті.

На Луганщині на підконтрольній частині області у 2019 році зафіксовано 2701 офіційне звернення за фактами домашнього насильства. Для порівняння, у 2015 році було зафіксовано 622 звернення, тобто приріст по відношенню до 2019 року становить 334%.

У I півріччі 2020 року надійшло 2227 звернень. Традиційно, більшість із них надходять від жінок – 78%, від чоловіків – 20% та 2% від дітей.

Однак, це лише офіційна статистика щодо тих жінок, чоловіків, хлопців та дівчат, які наважилися звернутися по допомогу. На жаль, багато хто все ще говорить: «Б’є – значить, любить», «Не можна виносити сміття із дому» та інші стереотипи.

У січні 2019 року в законодавчій базі України відбулися суттєві зміни. Відтепер домашнє насильство є кримінальним злочином. Також, передбачено низку обмежувальних заходів з метою організації безпеки постраждалої особи та її тимчасової ізоляції від агресора, такі як терміновий заборонний припис стосовно кривдника (виноситься органами Національної поліції строком до 10 діб) та обмежувальний припис стосовно кривдника (встановлюється у судовому порядку строком до 6 місяців). Такі заходи зобов’язують кривдників залишити місце проживання (перебування) постраждалої особи, контактувати з нею у будь-який спосіб та містять низку інших обмежень з метою організації безпеки постраждалої особи.

Надавати дієву підтримку жінкам, чоловікам та дітям, які постраждали від насильства, покликані спеціалізовані служби підтримки. Серед таких служб на Луганщині працюють:

10 мобільних бригад соціально-психологічної допомоги (6 із них діють за підтримки ЮНІСЕФ, Фонду ООН у галузі народонаселення та Української фундації громадського здоров'я та 4 утворені місцевими органами влади),

5 кабінетів невідкладної анонімної медико-психологічної допомоги жінкам, постраждалим від сексуального насильства (створені за підтримки Фонду ООН у галузі народонаселення),

регіональна «гаряча лінія» з питань запобігання та протидії домашньому і ґендерно обумовленому насильству, дискримінації за ознакою статі.

В області працюють координаційні ради з питань сім’ї, ґендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми, регіональний саб-кластер з питань запобігання ґендерно обумовленого насильства.

У цьому розділі ви зможете знайти необхідні контакти для отримання дієвої допомоги та цікаві інформаційно-аналітичні матеріали.